Sabtu, 24 November 2012

petua oh petua...(merawat bibir kering)

Salam semua^_^,

Kita bertemu sekali lagi.
Pernah alami masalah bibir kering atau pecah tak? Selalunya bibir yang kering, kelihatan pecah-pecah dan mengelupas biasanya dikaitkan dengan keadaan cuaca yang panas ataupun udara yang kering (berada terlalu lama di dalam bilik berpenghawa dingin atau di kawasan sejuk). Tapi jangan tak tahu permakaian gincu bibir yang tak bersesuaian juga turut menyebabkan kulit bibir mengelupas kerana bahan kimia yang terkandung dalam gincu akan melekat pada bibir.

Baiklah seperti biasa syara akan berkongsi petua yang menarik kepada anda semua. Kali ini Syara akan beri  petua merawat bibir kering ^_^.

Petua merawat bibir kering
  • Ambil beberapa kelopak bunga mawar dan rendamkan dengan susu segar selama 1-2 jam. Selepas itu ambil air rendam dan sapukan pada bibir. Cara ini bukan sahaja dapat melembapkan bibir tetapi juga dapat membantu agar bibir anda yang merah tidak hilang seri warnanya.




  • Oles susu pekat pada bibir. Cara ini dilakukan setiap petang 1-2 jam sebelum mandi. Amalan ini dapat membantu membuang kulit bibir yang kering dan melembapkan bibir.



  • Bahan yang digunakan ialah timun. Gosok bibir dengan timun dan kemudian potong timun nipis-nipis dan tempekkan pada bibir anda.



  • Satu lagi cara ialah dengan mengosok bibir anda dengan gel lidah buaya. Lidah buaya memang banyak khasiatnya. Kalau di rumah ada tanam poko lidah buaya, petik sahaja daunnya kerana gel lidah buaya ada di dalam daun tersebut.



Kawan-kawan, masalah bibir kering atau pecah bukanlah masalah yang besar tetapi kita akan berasa sakit terutamanya ketika makan makanan yang pedas. Selain itu kita tidak akan berasa selesa untu berkomunikasi dengan orang.

Sampai di sini sahaja,
semoga berjumpa lagi ^_^.


Bibir berseri menawan hati,
Kalau suka amalkanlah petua ini.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan