Khamis, 8 November 2012

petua oh petua...(hilangkan bau badan)

Salam semua,

Harap tak 'mendung' macam langit di atas sana ^_^. Hari ini Syara sekali lagi ingin berkongsi petua yang menarik dan harap-harap berguna kepada anda semua.

Hah, hujan-hujan ni, baju-baju yang tak cukup kering mesti bau hapak kan. Tapi baju bau hapak tak apa
lagi, kalau ketiak bau hangit semacam, ini dah jadi satu masalah besar @_@. Bau badan ni bukan berpunca dari peluh tau kerana peluh sebenarnya tidak berbau. Ketiak akan berbau busuk apabila peluh bercampur dengan kulit dan bulu ketiak akan menghasilkan bau yang berbeza bagi setiap individu. Sebab tulah ada yang bau tengik, bau masam, pendek kata macam-macam ada.

Orang yang ada masalah bau badan ini biasanya mempunyai keyakinan diri yang rendah. Kawan pun tak ramai sebab tak tahan nak duduk dekat.Tak apa, Syara ada jalan penyelasaiannya, jangan risau, okey? ^_^

1. Mandi dengan sirih

Inilah rupa daun sirih
 Ambil beberapa daun sirih yang segar dan ramas-ramaskan ke dalam tadahan air. (tak kisahlah baldi ke, tempayan ke, kolam mandi ke) Mandilah guna air rendaman sirih itu. Kemudian ambil lebihan daun sirih gosok pada bahagian badan kita terutamanya dekat bahagian yang selalu berpeluh. Selepas itu, bilas dengan air bersih. Amalkan 2 kali seminggu. Insyallah, bau akan hilang.





Limau purut ni boleh buat rawat masalah
 kelemumur juga tau!

2. Mandi dengan limau purut

 Bagi sesiapa yang susah nak cari sirih, kalau pakai limau purut pun boleh. Caranya pun lebih kurang macam di atas. Perahkan jus limau purut ke dalam air dan mandi guna air tersebut. Gunakan hampas limau purut untuk digosok pada badan anda. Amalkan 2 kali seminggu juga.

Syara sarankan juga, pakailah deodorant (paling bagus yang anti peluh) selepas mandi.


Jumpa lagi, lain kali ^_^

Sampai di sini sahaja post Syara kali ini, semoga berguna semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan